Mijno van Dijk eerste hoofdsponsor De Bildtse Aardappelweken 2018

Tijdens de Landbouwbeurs in Leeuwarden kon voorzitter Teun de Jong, namens de Stichting De Bildtse Aardappelweken (BAW) het eerste sponsorcontract ondertekenen met de heer Mijno van Dijk. Van Dijk, eigenaar van het gelijknamig mechanisatiebedrijf in St. Annaparochie en al 30 jaar op het Bildt gevestigd, draagt het initiatief “Potatoes Go Wild”, van BAW een warm hart toe: “Een mooie kans om ons agrarisch platteland en mechanisatiebedrijf weer een keer positief in de kijker te plaatsen naar burger en maatschappij”. Dat de activiteiten van BAW deel uit maken van het hoofdprogramma van het prestigieuze ‘Leeuwarden/Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018’ event zorgt in dat jaar nog voor een extra dimensie.

Van Dijk verkoopt landbouwmachines en -systemen van diverse merken en heeft onlangs samen met Remco Swart en nog een aantal collega LMB-bedrijven het bedrijf Qtrac opgezet, waarin voor landbouwmachine producent Kubota het exclusieve dealerschap voor Noord Nederland verworven.

Mijno van Dijk Mechanisatie heeft altijd een sterke band gehad met de aardappelwereld en de Friese pootgoedsector. Tijdens de landbouwbeurs te Leeuwarden is op de stand van Van Dijk tevens een nieuw merk op het gebied van aardappelsorteertechniek geïntroduceerd. Onlangs is van Dijk dealer geworden van Allround. Dit bedrijf heeft een jarenlange ervaring op gebied van groenteverwerking, maar richt zich de laatste jaren steeds meer op de verwerking en logistiek van aardappelen. “Gezien de toenemende populariteit van de aardappel, als oplossing van het wereldwijde voedselvraagstuk, is met name in deze sector waar voor ons bedrijf groeikansen liggen”, volgens Huib Smit van Allround. Allround is gevestigd in het Noord Hollandse Andijk en heeft dit jaar in India een splinternieuwe productiefaciliteit geopend.

“We zijn ontzettend blij met dit contract,” zo verklaart Teun de Jong, “gezien dit unieke en publiciteitsrijke project van BAW gaan we er van uit dat er spoedig meer sponsorhandtekeningen volgen”. De beide stands op de drukbezochte Leeuwarder Landbouwbeurs bleken de juiste entourage om de knoop door te hakken. “Natuurlijk zijn we er bij”, voegt van Dijk toe, “als Bildts bedrijf steunen we vaak mooie initiatieven en deze keer was de tijd er rijp voor om gezamenlijk met onze partners voor een hoofdsponsorschap te kiezen” .
Het bestuur van de Stichting De Bildtse Aardappelweken, bestaande uit een gemêleerd gezelschap van boeren en burgers, zet zich vrijwillig in om een boeiend programma aan te bieden in 2018. Hoofdsponsors zullen duidelijk zichtbaar zijn bij de activiteiten. De samenwerking met het agrarisch gerelateerde bedrijfsleven is van groot belang voor de stichting, die tijdens de Landbouwbeurs en daarna ondersteuning zoekt om de uitvoering van alle plannen mogelijk te maken.

De stichting organiseert in 2018 voor de derde keer in haar bestaan diverse activiteiten die als doel hebben consument en producent middels kunst en cultuur beter met elkaar te verbinden. Tevens is dit een uitgelezen kans om de moderne akkerbouw te tonen, de nieuwste ontwikkelingen te laten zien en de landbouw als geheel voor een positief voetlicht te zetten. De belangrijkste programmapunten vormen de gecombineerde landbouw- en kunstexposities op boerderijen, het gewassen- en demoveld, een maaltijd in de boerenschuren en een klassieke openluchtvoorstelling over de verbinding tussen economie en ecologie. Een Fries/Maltese aardappel/poëzie-uitwisseling is al in 2014 opgestart en is programmaonderdeel van zowel Leeuwarden/Fryslân als Valletta/Malta 2018. Nog nooit was de landbouw zo duidelijk aanwezig bij een Culturele Hoofdstad.

Axomama

Extra voorstelling op woensdag 5 juli. 

6, 7 en 8 juli zijn uitverkocht.

Vol = vol!